2. část: Detoxikace v praxi

V druhé části týkající se detoxikace našeho organismu se zaměříme na půsty ve smyslu vyloučení pevné stravy, spánek a duševní pohodu.

první části povídání o detoxikaci jste se dozvěděli jak podpořit vylučovací orgány a jak si zvykat na odlehčenou stravu. V následujících řádcích se dozvíte něco o půstech, spánku a duševní pohodě.

Co to je půst? Půst znamená vyloučení pevné stravy.

I. části jste si už vyzkoušeli odlehčovací den (jíte tekutou stravu)  a možná i jeden den bez jídla. 

Těmto způsobům se říká „krátká očista“. 

Můžete si teď vyzkoušet vynechat ovoce a vývary a jíst pouze zeleninové šťávy, nebo si můžete uvařit zeleninovou polévku, přidat koření a popíjet jen šťávu (bez vařené zeleniny).

Lisujte si šťávy nejlépe doma, čerstvé, přidejte citron, který nápoj zjemní (až polovinu na sklenici), ochuťte kořením, bylinkami (máta, meduňka, zázvor). Šťávy pijte po 250 ml v klidu a vsedě, jako byste jedli normální jídlo. Šťávu si můžete  zředit s vodou v poměru 2:1.

fotky_blog_kopriva_copy.jpgVyužijte jaro a čerstvé listy kopřiv, pampelišek, bršlice, které si můžete přidat do zeleninových šťáv, nebo si z nich můžete udělat čaj či přidat do salátu.

Šťávy dodávají tělu vitamíny, aniž se musejí trávit (už víte, že tělo nehladoví, jen nemusí trávit a může se věnovat „samo-regulaci“). 

Zeleninové šťávy, polévky, vývary jsou alkalické, snižují zánět a posilují imunitu, nestimulují zvýšené vylučování kyseliny chlorovodíkové v žaludku, která způsobí překyselení.

Šťávy a smoothies z ovoce a zeleniny i bylinky obsahují vitamíny, stopové prvky[s1] .

Pokud nejste schopni být bez pevné stravy, dejte si šťávy ráno a večer a v poledne si dopřejte zeleninové jídlo. 

Krátká očista může pomoci i s řadou akutních potíží.

Běžný člověk bez zkušeností by neměl provádět sám detox delší než tři dny. 

Detox má mít svoji přípravnou fázi a také přechodovou fázi na obvyklou stravu.

Níže si uvedeme příklad krátkého půstu s odlehčovacím dnem, který zvládne každý z vás v běžném pracovním procesu.

Přípravná fáze 1–3 dny před půstem:

  •  Ze stravy vylučte průmyslově upravené potraviny, živočišné potraviny plné pesticidů a antibiotik, rafinované výrobky (mouka, cukr), potraviny příliš kyselé, tučné, upravované tuky.
  • Tři dny před půstem přecházejte postupně na konzumaci zeleniny a ovoce, omezte pevnou stravu, vylučte živočišné potraviny.

Den před půstem: 

  • Ráno: dušená jablka nebo zeleninová šťáva.
  • Dopoledne: ovocná šťáva (grep, pomeranč).
  • Oběd: zeleninový salát s 1 lžící olivového oleje + 2 citrony, nebo zeleninové smoothie, nebo lehké zeleninové jídlo.
  • Odpoledne: zeleninová šťáva.
  • Večer: zeleninová polévka nebo smoothie.

fotky_blog_voda.jpgNásleduje odlehčovací den:

Ráno: 10 minut vařená teplá voda s 1 čajovou lžičkou citronové šťávy (do vlažné vody lze přidat trochu medu)

A teď je to na vás. Buď si dáte půst a vydržíte nejíst, nebo si můžete udělat zeleninové šťávy. 

Nebo jednodušší varianta: ráno posnídejte například dušené jablko nebo hrušku s hřebíčkem. Na oběd si pak dejte šálek vařených celozrnných obilovin (žito, proso, amarant, quinoa), nebo šálek vařené zeleniny, nebo kičadi (kičady je speciální ajurvédské jídlo pro období detoxu nebo rekonvalescen­ce[s2]. Dodává energii, vyživuje a je lehce stravitelné[s3] ). Pak nejíte až do dalšího oběda, kdy si vyberete opět jednu z výše uvedených možností jídel.

Pro očistu je vhodné večer před spaním užít tři kapsle ajurvédské kombinace tří plodů pod názvem „Triphala“. (v kůře s Triphalou můžete pokračovat po dobu 80 dnů).

Po celý den popíjejte teplou vodu s citronem, nebo čaje Tulsi, nebo čaj Čisté tělo, nebo zázvorový čaj.

fotky_blog_olive.jpgKonec detoxu: 

Nezapomeňte, že stejně dlouhá fáze jako na přípravu by měla být i pro přechod na normální stravu. Jezte to, co v přípravné fázi. Nevhodné jsou chlazené nápoje, nejlepší je pokojová teplota, vhodné jsou stravitelné luštěniny (mung dal, červená čočka, quinoa), bezlepkové obiloviny, olivový olej, zázvor, kurkuma, skořice, kardamon, česnek, černý pepř, dlouhý pepř buď čerstvé, nebo sušené[s4] .

Po detoxu můžete přejít na vaši běžnou stravu, ale kdo ví? Možná, že už bude vypadat trochu jinak.

Teď už víme, že detoxikace je v podstatě podpora našeho těla, kdy mu ulehčíme od trávení, aby mohlo regenerovat a detoxikovat.

O detoxu se sice mluví hlavně při střídaní ročních období, ale jak vidíme, vhodnější je myslet na podporu svého těla po celý rok. Vaše tělo se vám určitě za to odmění svou lepší kondicí, imunitou a pomalejším stárnutím.

Odborníci na výživu se shodují, že optimální je jíst 3× denně, tedy bez svačinek mezi hlavními jídly. Rozestupy mezi jídly by měly být 3–4 hodiny a člověk si vytvoří časové okno, kdy jí a kdy má půst. Říká se tomu „přerušovaný půst“. Dodržujeme například 13 až 16 hodin bez jídla a ve zbylém časovém okně máme 2–3, nebo zkušení lidé, pouze jedno jídlo. (Prosím nezkoušejte nic najednou a rychle. K tomuto typu stravování se musíte dopracovat postupnými kroky a ne každému to vyhovuje.)

Uvedu příklad 16:8, tj. 16 hodin půst/ 8 hodin na jídlo:  ráno vstanu, napiju se vody s limetkou, může se pít i káva, čaj.  Snídani si dám v 10 hodin. Pak opět popíjím vodu nebo čaje a ve 14 hodin si dám  oběd, kde mám převahu zeleniny, kvalitní zdroj bílkovin (maso, vajíčko..), následuje  večeře v 18 hodin. Další den začínám stejně.

Proč 16 hodinový půst?  Po 16 ti hodinách startuje proces  „autofagie“, kdy buňky likvidují nerozpustné  bílkoviny a usazeniny v těle. Tento typ stravování má čím dál více příznivců, ale vyžaduje trochu více času na promyšelní ohledně skladby jídelníčku. Ošizenou stravou, polotovary, rychlým občerstvením, přavahou sacharidů, kde stoupá inzulin nahoru a dolu se nezasytíte.  Pokud jste tedy schopni omezit sacharidy, dopřát si kvalitní stravu, založenou na zelenině, obilovinách, kvalitním masu a kvalitních rybách, ořechách, olivovém oleji..), postupně vašim hlavním zdrojem energie budou tyto zdravé tuky, nebudete pociťovat hlad ani Vás nebudou stíhat různé chutě. (O benefitech „Přerušovaných půstů„ se dozvíte později.) 

(Poznámka: Detoxikace, půsty a jakékoliv změny ve stravování nejsou vhodné pro každého, zejména nejsou vhodné pro staré a nemocné lidi, děti, těhotné a kojící ženy, lidi s diabetes, lidi s anorexií, bulimií, s podvýživou, s trávicími problémy…atd. Pokud máte nějaké zdravotní  potíže, vždy konzultujte s vašim lékařem.

fotky_blog_spanek.jpgSpánek

je naše MEDITACE. Patří mezi základní pilíře našeho zdraví a dlouhověkosti.Ve spánku probíhá odpočinek, mentální a psychická regenerace.

Rozlišujeme dvě fáze spánku a to non-REM a REM. Důležité jsou obě fáze, ale právě v čase non-REM spánku probíhají anabolické procesy (růst), spalují se tukové zásoby a ukládá se energie.

Během spánku mozek recykluje adenosin, vyprodukovaný během dne, abychom se vzbudili vyspalí a byli čilí. Pokud máme nedostatek spánku, adenosin se hromadí a my ztrácíme energii. Součástí spánku jsou sny, které by měly být klidné. Divoké sny znamenají mentální toxiny.

Potřeba spánku je individuální a klesá s věkem. Průměrně je optimální doba 6–7 hodin. Nedostatek ale i nadbytek spánku organismu neprospívá. Abychom měli dobré spaní, platí pár doporučení:

  1. Jít spát před půlnocí, nejlépe ve 22 hodin
  2. Vstávat bychom měli nejpozději v 6.30
  3. Nejvíc regenerujeme na pravém boku
  4. Při spánku na zádech trpí páteř, hůř dýcháme a ztrácíme energii
  5. Nejlépe orientovaná poloha na spaní je východ, přináší klidné a meditativní sny
  6. Poloha na sever vysává energii, na západ přináší divoké sny, na jih přivádí energii
  7. Pokud musíme spát přes den, tak jen krátce 10–15 minut po jídle
  8. Snažme se spát ve tmě. Jen ve tmě se uvolňuje spánkový hormon Melatonin
  9. Jezte nejpozději 3 hodiny před spánkem
  10. Před spaním nepracujte, nedívejte se do počítačů a nedívejte se na televizi
  11. Duševní pohoda

souvisí s mentálním detoxem. Jakékoliv potlačené emoce, vztek, smutek, pomlouvání, žárlivost, závist, které držíme v sobě, působí rozpor v našem těla a pokud se nevyčistí, usazují se v těle a blokují proudění energie. Pokud lžeme a mluvíme něco jiného, než si myslíme, naše tělo je zmatené. Vzrůstá nervozita, nespokojenost a v zápětí můžou nastat problémy se spánkem.

Mentální detox je často opomíjený. Staráme se jen o své fyzické tělo, přitom naše duše, mysl a řeč strádají a časem se hromadí spousta negativního odpadu. 

Správnou cestou mentálního detoxu je odpuštění jak sobě, tak lidem, které nemáme rádi. Hlasem, který nás při odpuštění doprovází a který nám napoví, co je správné, je srdce. Potlačte svůj rozum, zapomeňte na taktiku. Jedině láska k sobě, k ostatním lidem a ke všemu kolem nás očistí naši duši i mysl. Mluvte pravdu a správně volte slova. Slovem se dá hodně ublížit.

Velkým pomocníkem může být meditace, která nám umožňuje zklidnění mysli a ztišení všech hlasů v naší hlavě. Najděte si někoho, kdo už má nějaké zkušenosti a ukáže Vám cestu.

Pěstujte krásné vztahy plné lásky a váš život rozkvete jako příroda na jaře.

Na závěr bych chtěla zdůraznit, že očista organismu není vhodná zejména pro těhotné a kojící ženy, pro děti, staré lidi, pro lidi s poruchou trávení a střevními nemocemi, při poruchách vstřebávání a malnutrice, při antidepresivech a vážných nemocech. 

Pokud se o detoxikaci a péči o své tělo chcete dozvědět více, neváhejte a inspirujte se řadou knih dr. Freje, jako například Detoxikace léčivými oleji, Ajurvéda, Ajurvédské recepty pro zdraví….

Více se také dozvíte v našich článcích:

Zdroje:

  •  [s1]Kniha Štávy a míchané nápoje

 

 

Ing. Iveta Ječmík Skuherská, poradce pro výživu, @y­vylife

ev_ivet_blog_kreslici_platno_1.pngDěkujeme!


Pokud máte jakékoli dotazy či tipy, neváhejte se na nás obrátit na eccevita@eccevi­ta.cz, nebo nás sdílejte na sociálních sítích a nezapomeňte nás označit: @eccevita, #eccevita, #eccevitablog 

Dotaz

  • Sdílet na facebooku

Související produkty

Email pro obnovení hesla

Buďte přírodě o kousek blíže

Newslettery posíláme jednou týdně. Slibujeme, že se nejedná o žádný spam.
Vaše e-mailová adresa je u nás v bezpečí, přečtěte si naše podmínky
zpracování osobních údajů.

Nová registrace | Zapomenuté heslo | Přihlášení velkoobchod

Přihlášení