10 TIPŮ jak předejít zánětům močového ústrojí

Proč ženy trpí více záněty močového měchýře a močových cest?

Ženy májí kratší močovou trubici než muži a bakterie tak mají kratší cestu do močového měchýře. Záněty většinou způsobují střevní bakterie jako např. Escherichia coli, Staphylococcus, Klebsiella, mohou to být i kvasinky např. Candida albicans, dále Chlamydie, Ureaplasma a další, které nemají co hledat v močových cestách. Když se tam ale dostanou, mohou se rozmnožit a způsobit záněty. A jak se batkerie dostanou do močových cest a ledvin. Cest je mnoho, některé můžem eliminovat jednoduchým opatřením, některé vyžadují více času i našeho snažení.

Nejlepší obranou před záněty je Prevence. Zde si ukážeme oblasti, na které se můžeme zaměřit a zjistit kde může být zrovna u nás příčina opakovaných zánětů a problémů s močovými cestami. Bakterie se mohou dostat do močových cest jak vnější tak vnitřní cestou. 

icon_bladder.jpg                                   

Partnerství a pohlavní

– pokud se Vám záněty vrací opakovaně, požádejte i partnera, aby se přeléčil (muži mohou přenášet problematické bakterie, a protože mají delší močovou trubici, nemusí mít žádné příznaky). 

– střídavý vaginální a anální sex může být zdrojem přenosu bakterii do močových cest po pohlavním styku je dobré jít co nejdříve na toaletu, vykonat malou potřebu a umýt se.

icon_shower.jpg

Hygiena a spodní prádlo 

Nevhodné: 

  • kalhotky typu „tanga"                                             
  • Slipové intimní vložky (zejména celodenní a každodenní používání může může být zdrojem přenosu bakterií do močových cest
 

Psychosomatika

Může se jednat o potlačené, nevyjádřené pocity a emoce v rámci vztahů, lpění na starých názorech, strach z uvolnění. Vnitřní vztek, strach, pocit nepohody. Falešná oběť, je zde konflikt s vypouštěním duševního odpadu, mezi udržením a odpuštěním.

Potravinové intolerance, trávení a zvýšená střevní propustnost

Mohou stimulovat imunitní systém, mohou narušovat pevné spoje střevní stěny, která začne propouštět do krve toxiny, nestrávené zbytky stravy a také bakterie, které se mohou dostat následně do močových cest a močového měchýře.

Prevence:  (potravinové intolerance neboli přecitlivělosti lze laboratorně otestovat, nebo zkusit eliminační dietu (nejlépe pod vedením zkušeného terapeuta).

Zvýšená střevní propustnost

Kromě výše uvedených potravinových  přecitlivělostí může ke zvýšené střevní propustnosti přispět i nevhodná strava, množství antibiotik (ty bohužel hubí kromě špatných i ty dobré bakterie), stres, věk, špatné trávení, nevhodný životní styl, polotovary…. 

icon_intestines.jpg

Prevence: vhodné je omezit nadužívání antibiotik, upravit stravu (zelenina, kimči, pickles, zelí, čekanka, pórek, hlízy),  pracovat se snížením chronického stresu, doplnit do jídelníčku probiotika a prebiotika (kvašená zelenina, kimči), harmonizovat střevní trakt ( L-glutamin, quercetin, jilm plavý, lékořice,  podpořit trávení (řepík, hořec, zázvor, fenykl, anýz…)

Hormonální změny, zejmén a menopauza

U me­nopauzy dochází ke změnám v hladinách hormonů a následně ke ztenčování a vysychání sliznice, čímž mizí přirozená bariera, která nás chrání před přilnavostí bakterií ke stěnám močového měchýře a močových cest. 

icon_hormons.jpg

Prevence: otes­tovat si hormonální profil a snažit se podpořit hormonální rovnováhu. Stravu můžete doplnit o bylinky jako např. chřest hroznovitý (Šatavari), chebule srdčitá (Amrita), Ašvaganda, jetel lučník, ploštičník, kontryhel, měsíček, chmel, andělika čínská.

Stres, vyčerpání, nevhodný životní styl, oslabený imunitní systém

Dlouhodobý chro­nický stres vyčerpává energetické zásoby organismu, negativně ovlivňuje skladbu mikrobioty, snižuje trávení a vstřebávání a následně může dojít k vyčerpání organismu a oslabení imunitního systému. Oslabený imunitní systém není schopen včas reagovat proti napadení patogeny.

Prevence: mám dobrou zkušenost s adaptogenními bylinami, které pomáhají organismu vyrovnat se lépe s reakcí na různé druhy stresu. Mezi celosvětovně známé adaptogeny patří například Ašvaganda, Tulsi, chebule srdčitá (Amrita) , Rodiola, Eleutorocus, ženšen…

Imunita

Mezi skvělé bylinky pro podporu imunity patří například Kalmegh, echinacea, lichořeřišnice, bez černý, medicinální houby jako například Shiitake, Maitake, Hanabiratake, Reishi. Vhodné je kontrolovat si hladinu vitamínu D, doplňovat zinek, ale i další vitamíny, nejlépe formou vhodné stravy.

icon_immunity.jpg

Strava 

NE: 

  • alkohol, kávu, mléko, smažená jídla, nadměrně slaná a dráždivá jídla, jednoduché cukry a sladká jídla včetně ovoce, ovocné koncentrované šťávy s obsahem cukru.

ANO:

  • kořenovou zeleninu (celer, petržel, pastyňák, křen), listovou zeleninu, saláty, celer, zelí, rukola, kedlubny, ředkvičky, artyčok, kořen libečku (je diuretický). Dále borůvky, brusinky, brusinková šťáva (neslazená) – pomáhá v boji proti infekci močových cest, ale pozor na slazené šťávy. Plody brusinek louhujeme 3 hodiny za studena a popíjíme tento macerát maximálně 14 dní. Nezahříváme.
  • Česnek, cibule, olivový olej, semínka (obsahují protizánětlivý flavonoid quercetin).

Bylinky

  • Medvědice lékařská. 
  • Dá se koupit sušený list (10–15 g), který se maceruje alespoň 8 hodin ve studené vodě. Před jídlem mírně zahřeju a piju 3× denně. Pokud se užívá medvědice, je vhodnější zvýšit pH moči (např. bio soda bicarbona). Nesmí se užívat dlouhodobě. 
  • Pupečník asijský neboli Brahmi /Gotu kola
  • Lichořeřišnice velká – má oblíbená bylina; vypěstovat se dá v květináči nebo na záhonku. Listy, květy i semena jíte až do prvních mrazů v salátech nebo jen tak na chleba s máslem. Můžete si doma udělat i tinkturu, kdy naložíte čerstvou nať do domácí slivovice nebo vodky, necháte stát 14 dní, pak scedíte a popíjíte malou lžičku 3 – 5× denně. 
  • Kurkuma
  • Šatavari (chřest hroznovitý) 
  • Bylinná směs Močové cesty obsahuje bylinky brusinku, vřes obecný, ředmihák plstnatý, echinaceu, violku trojbarevnou, medvědici lékařskou, svízel sviřišťový
  • Ginko biloba 
  • Jitrocel indický
  • Vřes obecný – můžeme si dělat čaj z natě nebo květu, ale max. 3 měsíce, pak pauza 3 měsíce, lepší je ve směsi například se smetánkou
  • Kukuřice setá, hlavně čnělky 
  • Aloe vera

Reflexní terapie a akupunktura

Každý orgán má na našem těle svoje místo a dráhu. Reflexní plošky močových cest vidíte např. na obrázcích. Masírujeme nebo mačkáme 10–12 x několikrát denně. Pokud by Vás to zajímalo, doporučuji si zakoupit literaturu nebo vyhledat odborníka jelikož toto téma je velmi obsáhlé a stojí za řádné prostudování :-).

Na závěr se s Vámi podělím o svoji osobní zkušenost, co dělám hned, jakmile citím, že něco „není v pořádku“ s močovými cestami:

  • Zvýším množství tekutin (2 – 3 l), čímž moč naředím a snížím kyselost, méně to pak bolí, střídám vodu s čaji z bylin vhodných pro podporu močových cest
  • (Kyselost lze snížit i s jedlou sodou – jedlá soda (bio) alkalizuje moč, 1–2 dny piju sklenku vody se lžičkou jedlé sody několikrát za den. Moč alkalizuje i list pampelišky, navíc obsahuje draslík) 
  • Snažím se mít v teple oblast podbřišku, bederní oblast
  • Masíruji si oblast od pupku po stydkou kost, masíruji reflexní plošky
  • Mám po ruce sadu tzv. „první pomoci“, což je bylinná tinktura a bylinná směs. Střídám tinkturu 6 – 7 × denně a bylinný čaj 3 x denně.

 

Pokud příznaky neustanou nebo se zhoršují, je třeba vyhledat lékařskou pomoc!

  • Kromě reflexních bodů mám dobrou zkušenost i s akupunkturou.
  • Podrobnější náhled  na toto téma se můžete dozvědět v našem webináři, kde jsem pro Vás připravili s dr. Davidem Frejem spoustu dalších zajímavých informací a cenných rad.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Milí čtenáři, ráda bych zdůraznila, že uvedený text pojednává o životním stylu a možnostech zlepšení kondice. Jeho účelem není poskytování nebo nahrazování lékařských či jiných odborných rad, o to méně odrazování od návštěvy lékaře nebo nabádání k vlastnímu léčení. V případě, že podstupujete léčbu, užíváte léky nebo trpíte chorobným stavem, konzultujte jakékoliv použití bylin se svým lékařem. Informace v textu nejsou vhodné pro děti, těhotné, kojící ženy. 

 

Ing. Iveta Ječmík Skuherská, na­turopat, poradce pro výživu, @y­vylife

ev_ivet_blog_kreslici_platno_1.pngDěkujeme!


Pokud máte jakékoli dotazy či tipy, neváhejte se na nás obrátit na eccevita@eccevi­ta.cz, nebo nás sdílejte na sociálních sítích a nezapomeňte nás označit: @eccevita, #eccevita, #eccevitablog 

 

Email pro obnovení hesla

Buďte přírodě o kousek blíže

Newslettery posíláme jednou týdně. Slibujeme, že se nejedná o žádný spam.
Vaše e-mailová adresa je u nás v bezpečí, přečtěte si naše podmínky
zpracování osobních údajů.

Nová registrace | Zapomenuté heslo | Přihlášení velkoobchod

Přihlášení