Víte, které záření nejvíc škodí pleti?

Elektromagnetické záření se dělí podle vlnové délky na:

  • radiové vlny 
  • mikrovlny
  • infračervené záření
  • viditelné záření 
  • ultrafialové záření (UV) 
  • rentgenové záření
  • záření gama


Které záření nejvíc škodí pleti?

Zkuste si teď tipnout, které z výše uvedených záření je pro naši pleť nejškodlivější?

Ano, je to UV záření, které se dále dělí na UV-A (blízké), UV-B (střední) a UV-C (vzdálené). UV záření tvoří asi 10 % záření ze slunce a z toho pouze asi 1/3 pronikne na zemský povrch (cca 95 % UV-A, 5 % UV-B a 0 % UV-C).

 

Proč UV záření naší pleti škodí?

UV záření poškozuje DNA kožních buněk, vytváří genetické defekty a mutace, přispívá ke vzniku rakoviny kůže a k předčasnému stárnutí.

Pojťme podívat více do detailu, jak nám jednotlivé druhy UV záření škodí.

UV-A (kratší vlnová délka: 400–315 nm) je nejblíže viditelnému spektru, je důležité pro tvorbu vitaminu D a má nejmírnější účinky na kůži. Proniká však hlouběji do pokožky a způsobuje genetické poškození buněk a tím předčasné stárnutí. Jeho intenzita je stálá jak v průběhu dne, tak v průběhu roku. Oproti UV-B může pronikat okny a oblačností.  

UV-B (delší vlnová délka: 315 nm-280 nm) nejvíce poškozuje pokožku, ale více se rozptyluje v horních vrstvách kůže (epidermis). Je také potřebné pro tvorbu vitaminu D, způsobuje opálení, ale nadměrné dávky vedou ke spálení, puchýřům i ke karcinogenním procesům v kůži. Jeho intenzita se mění během dne i v průběhu roku a neprochází sklem.

UV-C (280 nm – 100 nm), nejvyšší energie, má nejzávažnější účinky na kůži, ale je téměř kompletně absorbováno ozonovou vrstvou. Má baktericidní účinky (využití v medicíně, v laboratořích).

 

clanke_foto_budme_krasne_krem_4.jpg


Jak se můžeme chránit před působením záření?

Před působením UV záření se můžeme chránit vyhýbání se slunci, oblečením, brýlemi, klobouky, slunečníky, vyhýbáním se soláriím nebo UV fóliemi např. na oknech. 

Svou pokožku můžeme chránit kosmetickými přípravky s ochranným slunečním faktorem SPF. Pro ty z Vás, kteří nevíte, co to vlastně SPF znamená, tak SPF = jak dlouho by slunečnímu záření trvalo zčervenání pokožky při používání daného produktu v porovnání s dobou bez kosmetického přípravku.

 clanke_foto_budme_krasne_krem.jpg


Jaké UV filtry se používají v kosmetice?

UV filtry používané v kosmetice dělíme na fyzikální, které fungují na principu „odrážení“ záření, a chemické, které „absorbují“ záření. 

Mezi fyzikální filtry patří převážně oxidy kovů a nanočástice získávané z nerostů a minerálů z přírody (ZnO, TiO2, …). Mezi chemické filtry patří aminobenzoáty, benzophenony, deriváty kafru nebo kyseliny skořicové, organické pigmenty nebo triaziny.

 

clanke_foto_budme_krasne_krem_1.jpg

Co je kolagen a proč je důležitý?

Kolagen je látka bílkovinné povahy, která je hojně zastoupena v lidském těle. Přirozeně se vyskytuje v kloubech, vazivových tkáních, kostech, pokožce, ale také v cévách a orgánech. 

Kolagen poskytuje buněčným strukturám sílu, oporu a pružnost. Vznik kolagenu, jakožto řetězce aminokyselin, je v lidském těle vícestupňový, enzymaticky katalyzovaný proces probíhající jak uvnitř, tak vně vazivových buněk, buněk chrupavky nebo buněk kostních. 

Aby docházelo k dostatečné tvorbě kolagenu v těle, je nutné přijímat hlavně dostatek bílkovin v potravě, dále pak např. vitamin C a měď.

V průběhu života se postupně tvoří kolagen horší kvality a v nižším množství, což je jednou z příčin vzniku vrásek. 

Jak UV záření ovlivňuje tvorbu kolagenu?

Nadměrné vystavování pokožky UV záření způsobuje rozklad kolagenu, a tedy jeho snížený obsah v pokožce a následnou tvorbu vrásek. Zejména UV-A záření proniká do škáry, kde poškozuje kolagenová a elastinová vlákna.
Neblahé účinky na elasticitu pokožky má také kouření, nadměrné používání mimických svalů nebo stres. 



Jak můžeme podpořit tvorbu kolagenu?

Jednou z nich je správně zvolená kosmetika. V rámci vědeckých studií byl potvrzen pozitivní vliv na elasticitu pokožky a tvorby kolagenu např. u kyseliny hyaluronové a extraktu z aloe vera. Antioxidanty, jako retinol nebo beta-karoten, napomáhají chránit pleť před UV zářením, a tím tedy snižují míru rozkladu kolagenu v pokožce.

Dále se uvádí, že podpořit pružnost pokožky může také pestré složení stravy nebo suplementace hydrolyzovaného kolagenu. Důležitá je taky prevence a celkový zdravý životní styl [3; 4; 5; 6; 7; 8; 9].


Proč je důležitá přírodní kosmetika?

Přírodní kosmetika nesmí obsahovat syntetická barviva, synteticky získané parfémy, ropné látky jako minerální olej, vazelína či parafín, syntetické konzervanty, vybrané tenzidy, živočišné složky mimo včelího vosku, chemické UV filtry nebo suroviny vyrobené pomocí geneticky modifikovaných organismů. 

Co je UV index?

UVI (The Global Solar UV Index) je informativní nástroj, který jednoduchým způsobem říká, jakému množství UV záření můžeme být vystavení. Je součástí předpovědi počasí.

Dávka UV záření závisí na množství a skladbě atmosféry, kterou musí záření projít. Čím výše je slunce nad obzorem, tím menší vrstvou atmosféry prochází. Stejně tak to platí s nadmořskou výškou. Světlé povrchy nebo vodní hladina odráží nejen světlo, ale i UV záření. 

Na rovníku je tato bariéra nižší což se projevuje častějším výskytem rakoviny kůže, zejména u světlejších fototypů.

 Jak aplikovat opalovací krém?

Aby byla zaručena ochrana proti UV záření, deklarovaná hodnotou SPF, musí být opalovací krém správně aplikován. Opalovací krém je nutné nanášet opakovaně, neboť ochranná vrstva se může ztratit během plavání a pocení, otřít oděvem nebo ručníkem.

 Opalovací krém by měl být aplikován v dostatečném množství nejméně 30 minut před vstupem na slunce. Poté by měl být opalovací krém aplikován každé 1–2 hodiny po celý den nebo během vystavení slunci, aby se obnovila vrstva opalovacího krému, která byla omyta nebo vyčerpána.




ev_ivet_blog_kreslici_platno_1.pngPokud máte jakékoli dotazy či tipy, neváhejte se na nás obrátit na eccevita@eccevi­ta.cz, nebo nás sdílejte na sociálních sítích a nezapomeňte nás označit: @eccevita, #eccevita, #eccevitablog 

 

Mohly by vás také zajímat: ✨👇🏼
Blog: Správná cesta k hubnutí | 2. DÍL: Strava a 3 hlavní zásady Ivety Ječmík Skuherské
Produkty na: zdravé hubnutí

 

Dotaz

  • Sdílet na facebooku

Email pro obnovení hesla

Vítejte na eshopu plném informací o zdravém životním stylu

Nová registrace | Zapomenuté heslo

Přihlášení