9 rad, jak podpořit imunitu i o Vánocích

Přinášíme vám 9 osvědčených rad, jak si pochutnávat na vánočních dobrotách, nepřibrat na váze a ještě přitom posílit svoji obranyschopnost přírodní cestou.

Vánoce a podpora imuni­ty? Ano, jde to a ani to moc nebolí.

Lze si pochutnávat na vánočních dobrotách a přitom podpořit imunitu, nepřibrat ani kilo a hlavně dostat se do harmonie bez zbytečného stresu. Hned si řekneme jak na to.

1. Objevte kouzlo „zdravého talíře“

To znamená: Rozvrhněte si jídlo během dne tak, aby vaše tělo dostalo vše, co potřebuje pro podporu imunity.

Aby naše imunita mohla fungovat, potřebuje správný poměr  makrosložek (bílkoviny, tuky, sacharidy) a mikrosložek (vitamíny a minerály) v průběhu dne.

fotky_blog_graf3.jpg

Takže :

  • 50 % zelenina (25 % vařená/25 % syrová)
  • 25 % potraviny bohaté na bílkoviny
  • 10 % potraviny bohaté na zdravé tuky
  • 10 % ovoce
  •  5 % bylinky, koření, superpotraviny

Jak vyberu správnou zeleninu? 

Hlavní kritéria: lokálnost - dobrý zdroj (pokud možno bio) - pestrost - barvy duhy

Jak vyberu potraviny bohaté na bílkoviny?

Kritéria jsou: 

  • maso – bio kvalita, volný chov, nebo volně se pasoucí zvířata
  • vejce – z volného chovu
  • mléčné produkty – nejlépe kysané, kozí nebo ovčí, buvolí mléko.                           

Výše zmíněná mléka obsahují, na rozdíl od kravského mléka, bílkovinu A2 beta kasein, který je odolnější proti vzniku opiodního peptidu beta-kasomorfinu7, tvořícího se  při trávení. Ten je spojován s řadou negativních vlivů na chronické nemoci, nemoci střev, problémy se srdcem, výskytem myelomů atd. (… Elliott 1999/ vlasmuth 1999)      

fotky_nl_blog_egg.jpg

  • ořechy – namočte přes noc, jsou lépe vstřebatelné. Z mandlí je lepší odstranit slupku, obsahuje totiž lektiny, které mohou zvýšit střevní propustnost.
  • luštěniny – namočit přes noc a vařit v tlakovém hrnci, čímž se odstraní lektiny.
  • oleje – přednost má olivový olej, kokosový olej, přepuštěné máslo (ghí). Pozor na zvýšené množství omega 6 a 9 k omega 3 nenasyceným mastným kyselinám. Správný poměr je 3:1.

 

fotky_nl_blog_orechy_copy.jpg

Jak vyberu zdravé tuky?

Skvělými zdroji jsou například avokádo, ořechy, kokos a oleje viz výše.

2. Pozor na lektiny (lepek, aglutin …)

Všude se mluví o lepku, ale existují i další lektiny, které narušují střevní stěnu a tudíž zhoršují a dráždí imunitní systém. Je to například aglutin z pšeničných klíčků, který navíc napodobuje inzulin, je daleko menší než lepek a může lehce projít i neporušenou střevní sliznicí a vyvolat tak řadu zánětů. Lektiny se nachází  i v luštěninách (zde se dají zlikvidovat vařením v tlakovém hrnci), v cereáliích bohužel zůstávají i po vaření. Lektiny najdeme i v tzv. „dark shade“ potravinách jako rajčata, okurky, papriky. Zde se dají také zlikvidovat vařením, odstraněním slupky a jader. 

A jak jsou na tom cereálie?  Pokud je konzumujete denně, můžete přibírat a myslíte si přitom, jak zdravě jíte. Zrna cereálií také obsahují lektiny, které jak víme napodobují inzulin. O tom si napíšeme příště. Bez lepku jsou pouze proso a jáhly.               

3. Bylinky a koření patří do jídelníčku

Bylinky a koření ne jen, že podporují imunitu, ale také zlepší chuť jídla a  podpoří trávení.   

Zde pár tipů: Kurkuma (lehce osmahnout po dobu 1–2 minut, pak přidat do jídla). Je protizánětlivá, podporuje imunitu i dýchací soustavu. Zázvor také podporuje imunitu. Skořice podporuje sliznice, střeva i dýchací systém (vybírejte jen Skořicovník pravý nebo cejlonský). Ma­joránka, fenykl, kmín, dlouhý pepř – podpoří trávení. Tato koření navíc mají antioxidační působení. Kar­damom jako afrodiziakum, koriandr podpo­ruje detoxikaci.

 4. Objevte kouzlo „LOW Carb“ cukroví

Dobrá zpráva.  Zdravé cukroví vám může doplnit bílkoviny! Low carb cukroví je cukroví s velkou mírou ingrediencí, které spadají do kategorie bílkovin a tuků (například kokosové koule, perníčky z oříškové mouky nebo domácí čokoládové pralinky). Cukroví připravené z kvalitních ingrediencí, hlavně tuků a bílkovin, má velice dobrou sytící schopnost.  Co to znamená?  Že si zkrátka můžete dopřát toto cukroví, které vám navíc dodá potřebné tuky a bílkoviny. Jako druhé si dáte zeleninu a ovoce. Maso můžete klidně vynechat a nemusíte se bát, že nedoplníte bíl­koviny.

5. Objevte sílů našich „národních TOP superfood“

Patří sem: 

Česnek – obsahuje látku Allicin, která má prokázané protizánětlivé, antibakteriální, antivirové, antiparazitické a antioxidační působení. (Pozor: aby se tato látka aktivovala, musíme česnek nakrájet a nechat 10 minut oxidovat na vzduchu a pak přidat k pokrmu.) Nejlépe povařit krátce 2 minuty na konec vaření, aby si zachoval svouji chuť.  (Zdroj o imunomodulačním a protizánětlivém působení česneku: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25961060/)

Cibule – víte, že obsahuje látky, které umí regulovat imunitní systém, ale také vypínat vrásky? Působení cibule je antioxidační, protizánětlivé, antibakteriální a zlepšuje pevnost tkání díky sulfidovým komponentům, které mají prokázané far­makologické působení. Aktivní látky zvané onioniny A dokáží pozastavit nadměrnou aktivitu imunitního systému a tím regulovat zánět. Cibule podporuje správnou funkci imunitního systému a přirozené detoxikační procesy lidského těla. A jak je to s těmi vráskami? Síra a vitamín C jsou nezbytně nutné ke stavbě kolagenu, který je důležitý nejen pro naše chrupavky a klouby, ale také pro vypnutou pleť bez vrásek.

fotky_nl_blog_cesnek.jpg

Brukvovitá zelenina – jako brokolice, kapusta, květák, růžičková kapusta, hlávkové zelí (červené a bílé), zelí čínské, zelí pekingské, bok choy, řeřicha, rukola, daikon, křen, kedluben, ředkev, ředkvička, tuřín. Obsahuje karotenoidy, vitamín C, selen a mangan, které mají antioxidační a protizánětlivé působení. Má schopnost modulovat imunitní systém u imunitně oslabených jedinců. Kromě toho skvěle chutná a  je zdrojem potravy pro prospěšné střevní bakterie. (Pokud  trpíte na sníženou funkci štítné žlázy, jezte pouze občas menší množ­ství a vždy povařte alespoň 10 minut.) 

6. Omezte jednoduché sacharidy

To jste věděli, kdo soupeří s vitamínem C o stejná vazebná místa? Cukr. To jen tak mimochodem, pro lepší odolnost vůči sladkostem. Vitamín C potřebujeme pro imunitu a také pro podporu vstřebávání kolagenu! Jednoduché sacharidy podporují zánět a snižují naši přirozenou obranyschopnost. 

7. Pamatujte na své střevní kamarády

90 % imunitního systému je ve střevech. Představte si, že ve vašich střevech právě teď bydlí  vaše děti. To, co sníte, tím je krmíte. Když jim nedáte správou potravu, tak umírají. (Někdy tato trochu morbidní představa pomůže). Ti prospěšní mikrobi mají rádi kvašené potraviny (Kimči, fermentovaná zelenina, …), vlákninu (cibule, hlízy, kořeny, čekanku, pórek, …). Pokud je nakrmíte, vaše imunita bude plnit svoji funkci a navíc budete mít více energie. 

Pokud jste v poslední době brali antibiotika, lze si vybrat i z nabídky probiotik. Vhodné je hledat probiotika i s prebiotiky (potravou pro probiotika) a nejlépe v obalu, který chrání obsah kapsle proti působení žaludečních kyselin. 

8. Dopřejte si kvalitní spánek

O svátcích si přeci můžeme i trochu polenošit a vyspat se alespoň  7,5–8 hodin. Spánek potřebujeme pro regeneraci. Bez spánku nemůže naše imunita fungovat.

9. Prozkoumejte svůj životní styl

Životní styl výrazně ovlivňuje imunitu a to hlavně z dlouhodobého hlediska. Naše tělo vydrží hodně, ale s postupem času a s věkem jeho opravné mechanismy slábnou, což může mít negativní vliv na naši imunitu.

O chvílích volna si můžete zodpovědět následujících 13 otázek a zjistit, kde je Vaše slabé místo. Tam soustřeďte svoji pozornost a zkuste v novém roce začít jinak. 

Aby imunita fungovala, musí být harmonie těla, mysli a duše. Jakékoliv vybočení jednoho systému negativně ovlivní ostatní systémy. Jakákoliv dlouhodobá nerovnováha se časem projeví na fyzickém těle. 

  • 1. Mám se rád?
  • 2. Jsem štastná/ý v práci?
  • 3. Mám dostatek lásky?  
  • 4. Mám fungující vztah s partnerem?
  • 5. Jsem pořád ve stresu?
  • 6. Mám čas na sebe a své koníčky?
  • 7. Jsem spravedlivě ohodnocený?
  • 8. Mám dobré vztahy v rodině?
  • 9. Vím, co jím?
  • 10. Spím kvalitně a dostatečně?
  • 11. Mám strachy a úzkosti?
  • 12. Jsem často nemocný?
  • 13. Mám pravidelný pohyb?

 

Na závěr odpovím na dotazy ohledně výbavy přírodní lékárníčky v tomto období. Ve své přírodní lékárničce mám vždy po ruce tyto ingredience:

 

fotky_nl_blog_lekarnicka.jpg

Něco na poporu imunity:

Na trhu je hodně různých tinktur a bylinných směsí. Je třeba se vždy dívat na složení, zejména, jaké bylinky jsou v receptuře obsažené.

Já mám ráda naše zahuštěné extrakty Imunita, které obsahují bylinky jako echinacea, bez, lichořeřišnice, pros­kurník, divizna, zimolez, zlatobýl, jablečník. Použiji je ihned, když někdo doma začne kýchat nebo se necítí dobře.

Jelikož mám ráda i bylinkové čaje, volím opět bylinky podobné jako jsem uvedla výše. Je lepší zvolit směsi, než jednodruhové bylinky. Bylinky ve směsi se navzájem podporují a využijeme tak synergický efekt všech fytolátek obsažených v bylinkách. V naší směsi Imuhelp máme bez, echinaceu, lípu, Vilcacoru, tužebník, mateřídoušku a růži.  

Výborně chutná i zcela nová bylinná směs Tulsi kwath, kde samozřejmě nechybí Tulsi, skořice, zázvor i pepř. Všechny tyto bylinky podporují přirozenou obranyschopnost organismu.

Po ruce mám doma indický angrešt Amalaki v kapslích, který patří k přírodním zdrojům vitamínu C.

Imunitu podporuji také vitamínem D v kombinaci s vitamínem K2 a přidávám i zinek. 

Něco na podporu trávení:

Mít nějaké bylinky na trávení pro první pomoc se vždy hodí. Opět, za mě, jsou lepší směsi bylinek a to na játra, žlučník nebo žaludek. 

Mám ráda řepík, zázvor, fenykl, hořec, bedrník, meduňku, které podpoří trávení a které jsme dali do našich kapslí Digest plus. Ale je spousta dalších bylinek. Například na žlučník je skvělá máta, světlík, pelyněk, oman. Na játra například oman, pampeliška, pelyněk a další. Na žaludek jsou skvělé bylinky jako například hořec, puškvorec, lékořice, čekanka. 

Něco na stres a spánek:

Na stres jsou skvělé adaptogenní byliny jako například Ašvaganda, Tulsi, Amrita a Rodhiola, které pomáhají organismu vyrovnat se s účinky stresu. 

Kromě adaptogenů, najdete na trhu opět různé směsi bylin na podporu spánku, jako například mučenka, chmel, sporýš, levandule, Brahmi, Ašvadanda, Tulsi. Pokud se Vám nechce dělat čajíky, dají se sehnat i v kapslích. 

Někdy na člověka popadne i úzkost nebo strach a zde bych mohla doporučit bylinky jako  dobromysl, heřmánek, sporýš, pastala, levandule, meduňka a mnoho dalších.

Doma mám po ruce taky kombinaci hořčík – zinek – vitamín B6, je to osvědčená kombinace pro doplnění hoříku, podporu imunity a období zvýšeného stresu. Hledejte chelatované formy, jsou lépe vstřebatelné. 

Něco na podporu energie: 

zde mám taky své favority a to Ašvagandhu neboli indický ženšen. Dodává energii, zlepšuje vstřebávání, svalový tonus, libido a lépe člověk spí. Skvělá je taky Amrita (Guduchi), která patří k zásadním ájurvédským a hlavně ženským bylinám.

  • Uvedené informace nemají v úmyslu vás odradit od návštěvy lékaře, nepodněcují k vlastnímu léčení a nenahrazují rady lékaře.

 

Přeji Vám krásné Vánoce plné radosti a lásky, hodně zdraví a silnou imunitu :-).

 

Za celý tým Ecce Vita Ing. Iveta Ječmík Skuherská, na­turopat, @y­vylife

ev_ivet_blog_kreslici_platno_1.pngDěkujeme!


Pokud máte jakékoli dotazy či tipy, neváhejte se na nás obrátit na eccevita@eccevi­ta.cz, nebo nás sdílejte na sociálních sítích a nezapomeňte nás označit: @eccevita, #eccevita, #eccevitablog 

Mohly by vás také zajímat články: vitamin D a jeho význam pro náš imunitní systémSARS- CoV-2Viry a naše tělo, recepty: Pic­kles – domácí fermentovaná zelenina

Dotaz

  • Sdílet na facebooku

Email pro obnovení hesla

Vítejte na eshopu plném informací o zdravém životním stylu

Nová registrace | Zapomenuté heslo | Přihlášení velkoobchod

Přihlášení